4 VRAGEN EN ANTWOORDEN


Zelfdokteren per app

‘Verzekeraars verlangen steeds vaker het gebruik van apps’

Gezondheidsapps zijn booming. Van stappenteller tot het analyseren van verdachte moedervlekken, en zo nog 325.000 verschillende apps. Maar zijn ze wel betrouwbaar? En wat gebeurt er met onze persoonlijke gegevens? Vier kritische vragen over medische apps plus antwoorden.

1 Persoonlijk genoeg?

Sinds 2012, toen de smartphone de standaard was geworden, is het aanbod van medische apps explosief gestegen. De kwaliteit stijgt, de hoeveelheid gebruikers groeit en de betrouwbaarheid is stukken verbeterd.


Ooit gaven apps vooral informatie–hoe te stoppen met roken, of EHBO (hoe moest die stabiele zijligging ook alweer?), nu geven ze vaker toegespitste adviezen. Zo moet u bij de app Moet ik naar de dokter? symptomen aangeven op de afbeelding van een poppetje, waarna de app u vragen stelt. Vervolgens rolt er een advies uit: of het raadzaam is toch even langs de huisarts te gaan. De app Thuisarts biedt ook de mogelijkheid medicatie en een behandelplan in te voeren. Zo heeft u deze altijd binnen handbereik. Hoe dan ook: blijf kritisch en vertrouw niet blind op de uitslag die een app geeft.


2 Privacy?

In tijden van hackers, datalekken en de Sleepwet ontkom je er niet aan je af te vragen wat zo’n app met persoonlijke informatie doet. Wordt aan uw verzekeraar doorgespeeld dat u eigenlijk veel te weinig stappen zet op een dag? Verkopen ze uw gezondheidsinfo misschien aan commerciële bedrijven?


Een verzekeraar als geldschieter hoeft geen probleem te zijn, zolang deze maar niet op de stoel van de arts gaat zitten: medische info moet áltijd afkomstig zijn van een uit de beroepsgroep afkomstige bron. Bij een commerciële partij is het zeker verstandig goed op te letten.


Maak de afweging of het gaat om iets dat uw gezondheid verbetert, waardoor de nadelen minder van belang zijn. Het is nooit helemáál duidelijk wat er met uw gegevens gebeurt, bijvoorbeeld de door u ingevoerde gemiddelde hartslag. Elke app heeft als het goed is een privacyreglement. Maar of die gelezen wordt?


In Leiden test en beoordeelt het National eHealth Living Lab, met 20.000 studenten, apps met als doel ze al dan niet een Europees keurmerk te geven.


3 Wat vindt de zorgsector?

Verzekeraars, app-bedenkers en (potentiële) patiënten hebben ieder hun eigen belang, en dat geldt ook voor de gezondheidszorg. Die heeft te maken met patiënten die natuurlijk zo snel mogelijk een diagnose willen, maar daarvoor zullen ze uiteindelijk toch langs moeten komen. Een arts kan doorvragen, kijken, voelen. Verzekeraars verlangen steeds vaker het gebruik van apps, wat geen probleem hoeft te zijn, zolang de techniek van de apps niet het laatste woord krijgt. Die moet zich vooral beperken tot het verstrekken van op de gebruiker toegepaste praktische informatie. En de diagnose blijft bij de zorgprofessional.


4 Zelfzorg ideaal?

In de GGD app store vindt u een overzicht van door artsen geadviseerde apps. Nu is het omwille van de wet nog niet mogelijk om te chatten met professionals, maar als dat in de toekomst veilig genoeg wordt bevonden, kan de zorg zich snel nog efficiënter voltrekken.


Ook zullen patiënten in de toekomst veel makkelijker bij hun eigen gegevens kunnen, wat op z’n minst een gevoel van controle en zelfredzaamheid zal bevorderen. 13% van de Nederlanders gebruikt nu al medische apps. Dat is een stuk minder dan de 55% in Frankrijk.

3 GRATIS MEDISCHE APPS

1) FELLO
en soort Whatsapp-groep, om een netwerk rondom iemand die zorg nodig heeft, te organiseren.


2) MYFITNESSPAL
Leer uw eetpatroon kennen en tel eenvoudig calorieën. U kunt uw eetpatroon ook met vrienden delen en elkaar motiveren.


3) I LOVE ME APP
Voor uw mentale gezondheid, met bijvoorbeeld tips bij stress en slapeloosheid.